Продужени боравак као облик образовно-васпитног рада који се реализује у школи, задовољава потребе све већег броја запослених родитеља за адекватно збрињавање деце млађег школског узраста. Продужени боравак представља један од модела којим се може задовољити ова потреба, нарочито у градским срединама. Оваквим обликом организованог образовно-васпитног рада са ученицима првог и другог разреда пре или после редовне наставе, пружа се могућност да деца организовано и квалитетно проведу време у школи, док су им родитељи на послу.
Услови боравка деце у ваннаставном времену у потпуности одговарају психофизичким потребама детета у поменутом узрасту. Боравак не подразумева само збрињавање деце док су родитељи на послу, већ посебно конципиран образовно-васпитни програм, који је уз велику дозу самосталности по питању метода и постављених циљева сачињен од стране наставника који раде у боравку.
Рад у продуженом боравку усклађен је, прати и допуњује образовно-васпитни рад у редовној настави. У овој школској години школа ће имати две хомогене групе продуженог боравка.
У организацији рада продуженог боравка, осим наставника разредне наставе, биће укључени и стручни сарадници школе, као и библиотекар школе. Препорука је да наставник разредне наставе који реализује наставу у редовној настави свакодневно сарађују и усклађују своје активности са наставником из продуженог боравка. Време за размену и усклађивање активности не би требало бити краће од пола сата недељно. Пожељно је укључивање наставника веронауке и страног језика у заједничко планирање активности. У циљу праћења ученика, као и решавања педагошких ситуација наставник из продуженог боравка упућен је на континуирану сарадњу са педагогом и психологом школе.
Циљеви програма продуженог боравка:
- омогућити детету боравак испуњен различитим садржајима које ће повољно утицати на развој целокупне личности, индивидуалних јединствених потенцијала;
- омогућити развој детета као социјалног бића;
- припремање деце за даље образовање и самостално учење;
- припремити дете за даље образовање и перманентно учење;
- омогућити боравак деце испуњен различитим садржајима који ће утицати на развој целокупне личности, способности и интересовања;
- социјални и емоционални развој деце кроз стицање потребних знања и социјалних вештина;
- припремање деце за даље образовање и самостално учење.
Специфични циљеви:
- хармоничан развој деце;
- корелација учења и слободног времена;
- иновативнији и флексибилнији приступ учењу;
- оспособљавање за самостално учење и израду домаћих задатака;
- развијање креативности и стваралаштва;
- спремност на сарадњу, разумевање потреба других, бољи вршњачки односи;
- брига о деци са посебним потребама;
- брига о деци из социјално нестимулативних средина;
- развијање позитивне слике о себи и самопоуздања;
- промовисање здравог начина живота;
- стицање навика лепог понашања у вршњачкој групи.
Задаци продуженог боравка:
- развијање радних навика код ученика, контола и помоћ у изради домаћих задатака;
- проширивање и продубљивање знања;
- развијање способности за квалитетније организовање и провођење слободног времена;
- развој социјализације код деце;организовање разноврсних слободних активности;
- организовање разноврсних слободних активности;
- континуирана сарадња са родитељима.
У циљу унапређивања физичког, интелектуалног и емоционалног развоја ученика и заштите здравља ученика у продуженом боравку, школа ће омогућити:
- педагошки и психолошки ритмички распоред активности којим се уважава
- сложеност садржаја програма и потреба за смењивањем мировања и кретања;
- истовремено организовање слободних активности са групама ученика;
- обезбеђивање корелације у свим областима рада;
- организовање паузе у трајању по два-три минута када се осети замор ученика уз музику и спортске активности;
- подстицање ученика на самоорганизовање, самопослуживање и самопроверавање;
- ангажовање родитеља и других сарадника у остваривању одређених програмских и других одабраних задатака у животу и раду школе;
- стално настојање да више од половине времена проведеног у школи буде испуњено активностима и начинима рада који обезбеђују кретање и комуникацију.