Ваннаставне активности представљају додатне активности које се организују изван редовног школског курикулума и наставе. Ове активности често укључују широк спектар интересовања и вештина које надопуњују образовање које ученици добијају у учионици
Врсте ваннаставних активности
- Културне активности: Позоришне представе, музички и плесни наступи, ликовне изложбе, филмске пројекције, књижевни и уметнички перформанси.
- Спортске активности: Такмичења и тренинзи у различитим спортовима (фудбал, кошарка, одбојка, трчање), рекреативне игре, спортски дани, планинарење.
- Образовне активности: Радионице, семинари, курсеви у различитим областима (нпр. кодирање, уметност, наука), излети и теренске наставе, предавања.
- Волонтерске активности: Рад у локалној заједници, еколошке акције (чишћење околине, садња дрвећа), помоћ у хуманитарним пројектима.
- Клубови и секције: Школски новинари, дебата, литерарни клуб, школски хор, драмски студио, истраживачки клубови.
Зашто је добро имати разноврсне ваннаставне активности у школама:
- Развијање додатних вештина
Ваннаставне активности омогућавају ученицима да развију вештине које нису део редовног курикулума. То укључује креативност, лидерство, тимски рад, организационе вештине, комуникацију и способности решавања проблема.
- Подстицање интересовања и талената
Омогућавају ученицима да истраже и развију своја интересовања и таленте ван стандардног наставног плана. На пример, ученици заинтересовани за уметност могу се укључити у ликовне секције или школски хор.
- Социјализација и изградња заједништва
Ваннаставне активности помажу у изградњи социјалних веза међу ученицима, подстичући их да раде заједно, развијају пријатељства и учествовање у заједничким пројектима. Ово доприноси изградњи и побољшању социјалних вештина.
- Повећање самопоуздања и самосталности
Учешће у ваннаставним активностима може помоћи ученицима да стекну самопоуздање и осећај личног постигнућа. Када успешно заврше пројекте или постигну циљеве у ваннаставној активности, то може позитивно утицати на њихово самопоуздање и самосталност.
- Стварање равнотеже између учења и забаве
Ваннаставне активности нуде прилику за опуштање и забаву, што може помоћи у смањењу стреса и створити равнотежу између академских обавеза и слободног времена.
- Припрема за будуће изазове
Активности као што су дебате, јавни наступи или вођење пројеката могу помоћи ученицима да развију вештине које ће им користити у професионалном животу, као што су презентационе вештине, вештине преговарања и тимског рада.
- Побољшање академских перформанси
Учешће у ваннаставним активностима може позитивно утицати на академске перформансе ученика. То је повезано са развојем вештина као што су организација и управљање временом, које могу побољшати учинак у учионици.
- Развијање одговорности према друштвеној заједници
Кроз волонтерске активности и пројекте у заједници, ученици могу развити осећај одговорности према друштву и постати активни чланови своје заједнице.
V разред |
Шах |
Драмска секција |
Читалачки клуб, Новинарска секција, Библиотекарска секција |
Цртање, сликање и вајање |
Шта знаш о саобраћају |
Хор |
VI разред |
Шах |
Драмска секција |
Читалачки клуб, Новинарска секција, Библиотекарска секција |
Цртање, сликање и вајање |
Шта знаш о саобраћају |
Хор |
VII разред |
Шах |
Кошарка |
Одбојка |
Мали фудбал |
Драмска секција |
Читалачки клуб, Новинарска секција, Библиотекарска секција |
Цртање, сликање и вајање |
Млади англисти |
Шта знаш о саобраћају |
Хор |
VIII разред |
Кошарка |
Одбојка |
Мали фудбал |
Драмска секција |
Читалачки клуб, Новинарска секција, Библиотекарска секција |
Цртање, сликање и вајање |
Млади англисти |
Шта знаш о саобраћају |
Хор |
Клуб за програмирање |
У разредној настави сви учитељи од 1. до 4. разреда имају у понуди креативне радионице као секцију. На тој секцији су уписани сви ученици, по својим интересовањима. У оквиру тих радионица имамо обухваћено више предмета, као што је музичка култура, ликовна култура, српски језик, физичко и здравствено васпитање, грађанско васпитање и сл. Свакога часа мењају се активности и на њима могу да присуствују сви ученици који су заинтересовани баш за ту врсту активности.
Како бисмо лакше одредили ко где припада и како би се и ученици нашли у тим активностима, пре избора, попуњавају један упитник о интересовањима. На основу анализе тог упитника, добија се слика о томе које врсте интелигенција, односно интересовања имају ученици. Родитељима се даје један примерак са објашњењима, како би и они увидели за које активности су ученици заинтересовани и које ће им највише одговарати. То даје једну реалнију слику и увид у њихова интересовања.