Само је један период живота са толико отворених могућности, у коме човек са толико енергије, истрајности и ентузијазма овладава и развија сложене капацитете од којих ће зависити његове будуће могућности, његова личност и успешност функционисања у даљем животу. Тај период је предшколски узраст. Због тога године на предшколском узрасту препознајемо као године узлета, па отуд и назив овог програма. Колики и какав ће тај узлет бити, зависиће од свих нас који радимо у предшколском васпитању и образовању. Основе програма предшколског васпитања и образовања је документ којим се дефинише концепција васпитања и образовања предшколске деце.

Он представља оквир за:

  • израду и развијање програма васпитно-образовног рада на нивоу предшколске установе,
  • развијање реалног програма на нивоу васпитне групе,
  • развијање различитих програма и облика у предшколском васпитању и образовању,
  • израду критеријума за праћење и вредновање квалитета предшколског васпитања и образовања
  • унапређивање и развој предшколске установе и делатности у целини,
  • остваривање континуитета предшколског и основношколског васпитања и образовања,
  • израду пратећих ресурса којима се операционализује и конкретизује концепција Основа програма.

План припремног предшколског програма као посебан део предшколског програма остварује се са децом у години пред полазак у школу. Имајући у виду да је обезбеђивање потпуног обухвата деце у години пред полазак у школу обавеза прописана Законом о основама система образовања и васпитања, Законом о предшколском васпитању и образовању, школа ће континуирано предузимати активности на обезбеђивању, праћењу и подстицању потпуног обухвата деце припремним предшколским програмом.

У сарадњи са локалном заједницом и у складу са њеним специфичностима акценат је на укључивању све деце у припремни предшколски програм чиме се подржава остваривање права деце на квалитетно предшколско васпитање и образовање путем стицања разноврсних искустава и прилика за игру и учење што омогућава лакши прелаз детета на следећи ниво образовања. На тај начин остварује се континуитет у васпитно-образовном процесу.

Рад са децом предшколског узраста у школи „Kраљ Петар I“ је организован за 46 полазника. У матичној школи формиране су две групе (32), а у издвојеном одељењу једна група деце (14). Рад група у матичној школи је организован на следећи начин:

  • Матична школа – прва група – васпитач Марина Стевић
  • Матична школа – друга група – васпитач Марија Златковић
  • Издвојено одељење – васпитач Анђела Маринковић

Прва и друга васпитна група у матичној школи мењају време рада на недељу дана (08:00  – 12:00 и 13:00  – 17:00), док се рад у васпитној групи издвојеног одељења одвија стално у истом термину (8:00 – 12:00).

У остваривању делатности предшколског васпитања и образовања и осталих делатности Припремног предшколског програма поштује се и примењује Конвенција о правима детета.

План рада са предшколском децом конципиран је тако да континуирано и систематски припрема дете за полазак у школу доприносећи целовитом развоју детета. То се постиже креирањем услова и подстицаја који детету омогућавају да развије све своје потенцијале и особине личности, да проширује искуства и изграђује сазнања о себи, другим људима и свету који га окружује.

Циљ припремања за школу је да се допринесе њиховој зрелости и готовости за живот и рад који их очекује у основној школи.

Наведени циљ се остварује у контексту општег циља предшколског васпитања стварањем услова подстицаја за развој и грађење искуства, вештина као основа за будуће облике учења, сазнања и понашања. Под појмом зрелост или готовост за школу подразумева се ниво психичког и физичког развоја који ће детету омогућити да одговори на захтеве који му се постављају у школу.

Општи циљеви Основа програма:

– Да сва деца предшколског узраста, кроз подршку њиховој добробити, имају једнаке могућности за учење и развој.

– Да учешћем у програмима деца имају прилике и могућности да буду срећна, да се осећају задовољно, остварено и прихваћено, да граде односе поверења и уважавања, блискости и пријатељства.

 – Да деца развијају диспозиције за целоживотно учење као што су отвореност, радозналост, отпорност, рефлексивност, истрајност, поверење у себе као способног „ученика” и позитивни лични и социјални идентитет, чиме се постављају темељи развијања образовних компетенција.

– Да деца учешћем у програмима имају прилике да упознају, истражују и преиспитују различита подручја људског сазнања и делања, различите продукте културе и начине грађења и изражавања значења.

– Да породице имају могућности и прилике да бирају, активно учествују у васпитању и образовању своје деце на јавном плану, да освесте своје потребе и капацитете и развијају родитељске компетенције.

– Да васпитачи, стручни сарадници и сарадници, стручњаци из различитих области и други практичари имају прилику да испоље своју аутономију, креативност и професионалност као и проактивно заступање интереса деце и породица.

– Да дечји вртић и друга окружења у локалној заједници (школа, центри културе, спорта и рекреације, отворени простори, друге институције локалне средине) постану простори заједничког учешћа деце и одраслих у учењу и грађењу смисла, кроз дијалог и узајамну подршку.

– Да се васпитачи, стручни сарадници и стручњаци других профила, истраживачи, носиоци образовне политике и сви који се баве предшколским васпитањем и образовањем повезују у истраживачку заједницу која кроз истраживања и узајамну подршку гради квалитет предшколског васпитања и образовања.

РАСПОРЕД  ДНЕВНИХ АКТИВНОСТИ

  1. Пријем деце
  2. Физичке активности
  3. Активност у оквиру текућег пројекта (прва)
  4. Ужина
  5. Слободне активности
  6. Активност у оквиру текућег пројекта (друга)
  7. Рекреативна пауза
  8. Активност у оквиру текућег пројекта (трећа)
  9. Комбиноване активности
  10. Припрема и одлазак деце
  11. Непосредан рад на припремању васпитача
  12. Вођење потребне документације

Сарадња припремног предшколског програма и осталих актера васпитно-образовног процеса у школи од кључног је значаја за одржавање континуитета развоја и напредовање деце. Уколико се та сарадња не успостави на адекватан начин постоји опасност од занемаривања али и поништавања резултата остварених на предшколском ступњу. План сарадње са родитељима и локалном заједницом припремног предшколског програма за школску 2025/2026. годину је у прилогу.